USAŞ’ın ürettiği ilk kanatçık Airbus’a teslim edildi. Sırada Türk uçak üretimi var….
Savunma Sanayi Müsteşarı Murad Bayar, ''İnşallah yakın zamanda
TUSAŞ'tan kendi uçaklarımızın da çıktığını göreceğiz. Bu sene içinde bu
hedeflerimize ulaşmayı bekliyoruz. Birçok projemiz artık tamamlanma
aşamasında'' dedi.
Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş (TUSAŞ) tarafından tasarlanan ve
üretilen ilk kanatçık düzenlenen törenle Airbus firmasına teslim edildi.
TAI'deki törende konuşan Bayar, Airbus ve TUSAŞ arasındaki
işbirliğinin artarak devam ettiğini belirtti. TUSAŞ'ın performansının
Airbus'un uçak teslimini etkileyecek kadar önemli olduğuna dikkati çeken
Bayar, ''Bu, Airbus'un TUSAŞ'a gösterdiği güveni ve Türkiye üzerindeki
sorumluluğu da ifade ediyor'' diye konuştu.
Sivil havacılık alanında Türkiye'de önemli bir potansiyelin olduğunu vurgulayan Bayar, şunları söyledi:
''Türkiye'de havacılık imalatında çok ciddi bir potansiyel
bulunuyor. Türk şirketleri, Türk savunma ve havacılık sektörü, dünyada
havacılık sanayide önemli bir oyuncu, üretim üssü haline gelebilir.
Şuandaki rakamların çok üzerine üretim potansiyelimiz ve hacmimiz
çıkabilir diye düşünüyorum. En az 10 milyar dolarlık bir havacılık
üretim hacmi Türkiye için çok kısa vadede ulaşılabilecek bir hacim.''
Sivil uçaklardaki üretim hızının askeri uçaklara oranla daha fazla
olduğunu dile getiren Bayar, bunun da yan sanayinin söz konusu projelere
katılımının daha etkin olması anlamına geldiğini belirtti. TUSAŞ'ı
uluslararası havacılık şirketlerinin güvenini kazanan bir ana yüklenici
olarak nitelendiren Bayar, ''Bizim hedefimiz sadece bir takım yapısal
parça imalatları değil, bu çok önemli olmakla birlikte, kendi özgün
projelerimiz de var. İnşallah yakın zamanda TUSAŞ'tan kendi
uçaklarımızın da çıktığını göreceğiz. Bu sene içinde bu hedeflerimize
ulaşmayı bekliyoruz. Birçok projemiz artık tamamlanma aşamasında'' dedi.
-Diğer konuşmacılar-
TUSAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Kaya, A350'nin uzun menzilli,
çift koridorlu, 270-440 yolcu kapasiteli, gövde ve kanat yapıları
ağırlıklı olarak karbon fiber destekli plastikten imal edilen Boeing
787'ye rakip yeni nesil bir Airbus uçağı olduğunu belirtti.
Uçağın ilk uçuşunun 2013, müşteri teslimatının ise 2014 olarak
planlandığını dile getiren Kaya, TUSAŞ'ın bu uçağın kanatçık tasarım ve
üretimini gerçekleştirdiğini söyledi.
Ticari bir yolcu uçağı için yaşamsal önemi bileşenleri tasarlayıp
üretmenin TUSAŞ'ın dünyanın en büyük havacılık tasarım merkezlerinden
biri olma yolculuğu açısından da önemli olduğunu belirten Kaya, ''Bugün
itibarıyla A350 uçağının kesinleşmiş siparişleri 600'e yaklaşmıştır ve
toplamda 2 binden fazla satması öngörülmektedir. Yapılan planlamalara
göre aylık ortalama 12 uçaklık üretim hızına ulaşılacaktır, bu
doğrultuda TUSAŞ aynı sayıda kanatçık üretimini gerçekleştirecektir''
dedi.
Kaya, TUSAŞ olarak Airbus ile işbirliğini sadece kanatçıkla
sürdürmeyi yeterli görmediklerini, bunun yanında diğer iş paketlerini de
alabilmek için gerekli girişimleri sürdürdüklerini söyledi.
TUSAŞ Yapısal Grup Başkanı Bekir Ata Yılmaz ise kanatçığın en
gelişmiş kompozit malzemeler kullanılarak tasarlanıp üretildiğini
söyledi. Kanatçıkların A350 uçağının önemli uçuş kontrol yüzeylerinden
olup, uçakta 4 tane bulunduğunu belirten Yılmaz, kanatçıkların uçakların
sağa, sola dönmesini sağladığını belirtti.
A350-800 uçağının 250 koltuklu, A350-900 uçağının 300 koltuklu ve
A350-1000 versiyonun ise 350-440 koltuk kapasiteli olacağını dile
getiren Yılmaz, bu uçağın yeni teknolojik özellikleri itibarıyla menzil,
yolcu konforu, yakıt ekonomisi, işletme maliyetlerinin düşüklüğü ve
çevreye duyarlı tasarımıyla çağımızın en gelişmiş yolcu uçaklarından
biri olacağını kaydetti.
Airbus Tedarik Zincirinden Sorumlu Başkan Yardımcısı Klaus Richter
ise TUSAŞ ile işbirliğinden duyduğu memnuniyeti dile getirdi.
Airbus ve TUSAŞ işbirliğiyle gerçekleşen projeler hakkında da bilgi
veren Richter, Türk Hava Yolları'nı A350'nun müşterileri arasında
görmekten büyük mutluluk duyacaklarını söyledi.
Törenin sonunda projeye katkıda bulunanlara plaket verildi. Öte
yandan törenin yapıldığı hangarda TAI tarafından çeşitli firmalar için
üretimi devam eden helikopter kabin ve gövdeleri dikkat çekti.